Ostatnio bardzo często otrzymuję wiadomości od barmanów:
“Chciałbym rozpocząć własny biznes barmański jednak nie wiem od czego zacząć.”
“Od jakiegoś czasu zastanawiam się aby wystartować ze swoim mobilnym drink barem jednak nie wiem jak się za to zabrać?
Rozpoczęcie własnego biznesu barmańskiego może wydawać się trudne i przytłaczające, zwłaszcza gdy brakuje jasnych wskazówek i planu działania.
Dlatego postanowiłem stworzyć ten artykuł, aby pomóc tym, którzy chcą wystartować z własnym mobilnym drink barem i obsługą imprez okolicznościowych.
Wyciągając wnioski z wielu lat prowadzenia własnej agencji barmańskiej, rozpisałem 5 podstawowych kroków, które warto przejść, jeżeli chcesz wystartować ze swoim barmańskim biznesem.
KROK 1 – Zadaj sobie pytanie: Dlaczego akurat Mobilny Drink Bar?
Na start warto abyś zastanowił się co jest Twoją główną motywacją do startu własnego biznesu?
Co spowodowało, że pomyślałeś, że akurat drink bar mobilny to dobry pomysł na własny biznes?
Może pracujesz już jakiś czas za barem i stwierdziłeś, że fajnie byłoby pracować dla siebie.
Lubisz kontakt z ludźmi, uwielbiasz robić drinki i koktajle, więc stwierdziłeś, że to jest coś dla Ciebie.
Być może czujesz, że na swoim zarobisz więcej?
Jednak zanim zainwestujesz swoje pieniądze w stację barmańską zadaj sobie bardzo ważne pytanie: dlaczego chcesz to robić?
Twoja motywacja nie powinna opierać się wyłącznie na pieniądzach, choć w biznesie są one bardzo ważne.
Pomyśl o tym szerzej i odpowiedź na pytanie: co chcesz osiągnąć dzięki temu, że będziesz prowadzić biznes?
Określ swój wyższy cel i zastanów się, co jest Twoją wewnętrzną motywacją do prowadzenia biznesu?
Zastanów się również, co będzie Cię motywować do działania, gdy minie pierwszy zapał?
Czy będziesz w stanie pracować i rozwijać biznes, jeśli przez pierwsze miesiące nie będzie widać wielkich efektów i pieniędzy na Twoim koncie?
Dlaczego warto zadać sobie te pytania?
Odpowiedzi na te pytania są kluczowe, ponieważ pozwolą Ci zrozumieć, czy jesteś gotowy na prowadzenie własnego biznesu.
Dzięki nim dowiesz się, co napędza Twoje działania i czy masz wystarczającą determinację, aby przetrwać trudniejsze momenty.
Pozwoli Ci to również uniknąć decyzji podejmowanych pod wpływem chwilowego entuzjazmu, które mogą prowadzić do szybkiego zniechęcenia.
Głębokie zrozumienie swoich motywacji i celów pomoże Ci utrzymać się na właściwej drodze i osiągnąć długoterminowy sukces.
Przykład z mojego życia:
Moja początkowa motywacja wynikała z ogromnej pasji do tworzenia drinków i koktajli. Chciałem promować kulturę picia koktajli w Polsce i to motywuje mnie do dziś.
Moim wielkim marzeniem jest otworzenie własnego koktajl baru więc prowadzenie własnej agencji barmańskiej pomaga mi w realizacji tego celu.
W międzyczasie zrodziła się wizja mojego życia, której celem jest pomaganie barmanom w rozwoju ich umiejętności. Dlatego prowadzę kursy barmańskie w całej Polsce i rozwijam Biznesową Akademię Barmana, gdzie dzielę się swoją wiedzą na temat tworzenia barmańskiego biznesu.
KROK 2 – Zbadaj rynek i znajdź swoje wyróżniki.
Jeżeli nadal czytasz ten tekst i nie zniechęciło Cię pierwsze pytanie, to czas na badanie rynku.
Określ, w jakim województwie chcesz działać.
Być może od razu planujesz realizować imprezy w całej Polsce?
Wejdź na portal Wesele z Klasą i sprawdź ile firm barmańskich działa w Twojej okolicy.
Wpisz w Google frazę np. „Barman na wesele Wrocław” i zobacz, jakie firmy pojawią się na pierwszych stronach w wyszukiwarce.
Przejrzyj ich strony oraz media społecznościowe i zobacz: Jak działają? Co robią? Jakie świadczą usługi?
Zastanów się już na tym etapie, jak chcesz się wyróżnić na tle konkurencji?
Dlaczego warto zrobić analizę rynku?
Dokładne zbadanie rynku pozwoli Ci lepiej zrozumieć swoją konkurencję oraz potrzeby i oczekiwania potencjalnych klientów.
Poznanie lokalnego rynku pomoże Ci uniknąć błędów i znaleźć niszę, w której możesz się wyróżnić. Analiza konkurencji i identyfikacja własnych wyróżników to kluczowe kroki w budowaniu trwałego i rentownego biznesu.
Przykład z mojego życia:
Gdy startowałem ze swoim mobilnym drink barem, miałem już doświadczenie pracy w kilku agencjach barmańskich. Wiedziałem jak to działa od środka jednak określiłem, że chcę być najlepszą firmą barmańską w Polsce obsługującą wesela, więc postanowiłem przeanalizować wszystkie TOP firmy.
Byliśmy jedną z pierwszych firm w Polsce, która wprowadziła trend na drewniane bary rezygnując z pikowanych barów ze skóry. Postawiliśmy na ciągły rozwój i inwestycje, a następnie na wysoką jakość obsługi klienta oraz budowanie relacji..
KROK 3 – Znajdź swoich pierwszych klientów
Możesz się zastanawiać: jak to zrobić bez strony internetowej i bez rozwiniętych profili na Facebooku czy Instagramie?
Tak naprawdę aby zdobyć swoich pierwszych klientów, nie potrzebujesz skomplikowanych narzędzi. Wystarczy, że masz swój profil prywatny na Facebooku lub Instagramie.
Napisz prostego posta:
“Cześć, startuję ze swoim biznesem – będą to mobilne usługi barmańskie. Jeżeli organizujesz w tym roku jakąś imprezę: wesele, urodziny, jubileusz to z chęcią zaserwuje drinki i koktajle dla Ciebie i Twoich gości. Napisz do mnie, a przygotuję specjalną ofertę.”
Możesz się zaskoczyć, że Twoimi pierwszymi klientami mogą być znajomi, rodzina i przyjaciele. Nawet jeśli coś pójdzie nie tak, oni Ci wybaczą.
Ważny TIP: Na start możesz nawet sam zorganizować domówkę dla kilku znajomych. Stwórz małą kartę koktajli i serwuj drinki przez kilka godzin. Impreza na 100 osób może być zbyt dużym wyzwaniem chyba, że lubisz od razu wskakiwać na głęboką wodę. Pamiętaj jednak, że pierwsze wrażenie robi się tylko raz, więc na duże imprezy warto lepiej się przygotować.
Dlaczego warto to zrobić w taki sposób?
Zdobycie pierwszych klientów w ten sposób jest świetnym sposobem na rozpoczęcie działalności bez dużych nakładów finansowych.
Możliwość pracy dla znajomych i rodziny pozwala na testowanie swoich umiejętności w bardziej przyjaznym środowisku, co redukuje stres i daje szansę na zdobycie cennych opinii oraz rekomendacji.
To także doskonała okazja, by sprawdzić, czy taki rodzaj pracy rzeczywiście Ci odpowiada i czy jesteś w stanie sprostać oczekiwaniom klientów. Pierwsze doświadczenia i zadowoleni klienci są fundamentem, na którym można budować swoją markę i rozwijać biznes.
Przykład z mojego życia:
Gdy rozpoczynaliśmy przygodę ze swoim biznesem, nie posiadaliśmy fizycznie jeszcze drewnianego baru, a już mieliśmy kilka rezerwacji na imprezy. Na pewno dużym wpływem zdobycia pierwszych klientów było to, że publikowałem wiele postów na swoim prywatnym profilu na FB. Bardzo szybko wystawiliśmy się również na targach ślubnych i zdobyliśmy klientów na pierwszy sezon działalności.
Gdybym teraz startował z nowym biznesem, napisałbym do wszystkich swoich znajomych na Facebooku i na pewno wśród nich znalazłbym swoich pierwszych klientów.
KROK 4 – Zadbaj o swoje finanse.
Pieniądze w biznesie to bardzo ważny temat i na start warto zastanowić się, jak chcesz finansować swój biznes?
Odpowiedz na pytania:
- Jaki masz budżet na start?
- Czy masz szansę na dotacje z urzędu pracy lub UE?
- Czy w razie potrzeby otrzymasz finansowe wsparcie od najbliższych?
- Co zrobisz, gdy pieniądze na rozwój się skończą?
- Co zrobisz jeśli przez pierwsze miesiące nie będziesz zarabiać?
Dlaczego warto odpowiedzieć sobie na te pytania?
Odpowiedzi na te pytania pozwolą Ci lepiej zrozumieć swoje możliwości finansowe i zaplanować przyszłość biznesu w bardziej realny sposób. Przemyślane planowanie finansów umożliwia także przygotowanie planu awaryjnego na wypadek, gdyby rzeczy nie poszły zgodnie z planem.
Przykład z mojego życia:
My na start korzystaliśmy z dofinansowania z urzędu pracy, jednak to nie wystarczyło na wszystkie nasze inwestycje. Dosyć szybko zaczęliśmy zarabiać pierwsze pieniądze z imprez, ale były to nieregularne przychody, a to co zarobiliśmy inwestowaliśmy w rozwój firmy. W gorszych momentach mogliśmy liczyć na wsparcie rodziny i przyjaciół, którzy bardzo często pożyczali nam pieniądze.
5. Zastanów się czy grozi Ci “Mit Przedsiębiorczości”?
Na koniec muszę wspomnieć o ważnym temacie, jakim jest „Mit Przedsiębiorczości”.
Nazwa pochodzi z książki o tej samej nazwie – link do książki TUTAJ
Mit przedsiębiorczości dopada wiele osób chcących otworzyć biznes.
W najprostszy sposób można przedstawić ten mit za pomocą cytatu:
„Jeśli uwielbiasz piec ciastka, to niekoniecznie dobrym pomysłem jest otwieranie ciastkarni.”
Przekładając to na świat barmański:
„Jeśli uwielbiasz robić drinki i koktajle, to niekoniecznie dobrym pomysłem jest otwieranie barmańskiego biznesu.”
Rozmawiając z wieloma barmanami, którzy chcą wystartować ze swoim biznesem mam wrażenie, że nie wszyscy zdają sobie sprawę z jak wieloma aspektami będą musieli się zmierzyć rozwijając swój biznes.
Pamiętaj biznes to nie tylko robienie koktajli! Biznes to przede wszystkim:
- Marketing
- Sprzedaż
- Tworzenie ofert
- Tworzenie grafik
- Poznawanie swoich klientów
- Określanie swojego idealnego klienta
- Księgowość
- Tworzenie procedur
- Zarządzanie finansami i budżetami
- Godzenie prowadzenia firmy z życiem rodzinnym
- Zarządzanie pracownikami
- Logistyka
- Tworzenie produktu lub usługi
- Ulepszanie produktu i usługi
- Ciągły rozwój
- Podejmowanie ryzykownych działań
- Niepewność czy to wszystko wyjdzie
- Czasami nieprzespane noce
- Czasami praca więcej godzin niż na etacie
- Mierzenie się z wyzwaniami i problemami
Przykład z mojego życia:
Ja w 100% doświadczyłem “Mitu Przedsiębiorczości” ponieważ rozpoczynając ze swoim biznesem nie miałem pojęcia jak wiele wyzwań mnie czeka i frustrowała mnie ilość obowiązków jakie musiałem ogarniać oraz jak wiele umiejętności muszę zdobyć. Moje wielkie ambicje i determinacja doprowadziła mnie do miejsca, w którym jestem teraz ze swoim biznesem.
Początkowo odczuwałem jednak ogromnie dużo stresu i dopiero po kilku latach zrozumiałem, że rozwój biznesu sprawia mi przyjemność.
Wspominam o tym nie po to aby podciąć Ci skrzydła tylko po to abyś miał świadomość na co warto się przygotować.
Jeżeli chcesz zgłębić temat to jeszcze raz polecam przeczytać książkę – ”Mit Przedsiębiorczości”
Podsumowanie
Rozpoczęcie własnego mobilnego biznesu barmańskiego to ekscytująca przygoda, ale wymaga solidnego przygotowania.
W tym artykule omówiliśmy pięć kluczowych kroków, które wierzę, że pomogą Ci na starcie.
Pamiętaj, że sukces w biznesie wymaga nie tylko umiejętności barmańskich, ale także zdolności do zarządzania różnorodnymi aspektami prowadzenia firmy.
Jeżeli masz jakieś pytania lub potrzebujesz indywidualnego wsparcia przy rozwoju swojego biznesu to śmiało napisz do mnie wiadomość na Instagramie – tam odpowiadam najszybciej.
Z barmańskimi pozdrowieniami
Dariusz Owczarek
Barman / Przedsiębiorca / Ekspert Sztuki Flair