Jak wyceniać swoje usługi barmańskie?
To jedno z najczęściej zadawanych pytań przez osoby, które dopiero zaczynają swoją przygodę z barmańskim biznesem.
Na przestrzeni lat rozmawiając z wieloma barmanami prowadzącymi swoje agencje barmańskie i analizując własne doświadczenia zauważyłem, że przy wycenie usług często popełniane są te same błędy.
Jeśli myślisz o tym aby zacząć swoją przygodę z agencją barmańską, masz szansę od razu podejść do wycen w sposób bardziej przemyślany.
A może już prowadzisz swój biznes?
Sprawdź, czy przypadkiem nie popełniasz jednego z poniższych błędów.
1. Wyceniasz swoją pracę, a nie wartość usługi
Wielu barmanów, wyceniając swoje usługi, patrzy jedynie na koszty organizacji drink baru na imprezie oraz na wynagrodzenie, które chcą otrzymać.
Nie zastanawiają się nad wartością, jaką niesie ich usługa i jakie problemy rozwiązuje.
Kiedy zaczynałem swoją przygodę z mobilnymi drink barami, popełniałem ten sam błąd. Nie myślałem o tym, że moja usługa:
- dostarcza pozytywnej atmosfery podczas różnego rodzaju imprez ,
- podnosi prestiż wydarzenia,
- pozwala gościom delektować się świetnymi koktajlami, a nie tylko tradycyjną wódką przy stolikach,
PRO TIP: Zastanów się, jaką wartość dostarcza Twoja usługa i uwzględnij to w swojej wycenie.
2. Nie uwzględniasz wszystkich kosztów
Pamiętam, jak tworzyłem swoje pierwsze wyceny. To był rok 2013.
W kosztach uwzględniałem:
- asortyment alkoholi i dodatków,
- swoją pracę (barman nr 1),
- pracę drugiego barmana,
- lód
I… to wszystko.
Co pomijałem?
- Koszt użycia samochodu i paliwa.
- Podatki.
- Koszty marketingu.
- Fundusz na rozwój firmy.
- Zapas finansowy na wypadek choroby, gdy ktoś inny musiałby mnie zastąpić.
PRO TIP: Spójrz na swoją wycenę i upewnij się, że zawiera wszystkie koszty. Pamiętaj też o punkcie nr 1 – dodaj wartość, jaką oferujesz.
3. Jesteś pracownikiem swojej firmy, a nie przedsiębiorcą
Większość barmanów prowadzących agencje barmańskie to pracownicy swoich firm, a nie przedsiębiorcy.
Filozofia ta jest przepięknie przedstawiona w książce “Mit Przedsiębiorczości”, którą bardzo serdecznie polecam.

Jeśli Twoja firma zarabia tylko wtedy, gdy sam pracujesz – to problem.
Nie możesz zachorować, wyjechać na wakacje ani pozwolić sobie na wolne, bo nikt Cię nie zastąpi.
PRO TIP: Rozpisz tabelę kosztów i uwzględnij w niej zysk, który pozostanie, nawet jeśli nie będziesz osobiście pracował.
I pamiętaj, że budowanie biznesu to proces, ale już na początku możesz pomyśleć o tym, jak ma wyglądać Twoja firma w przyszłości.
Zadaj sobie mega ważne pytanie: “Czy chcę być pracownikiem swojej firmy czy właścicielem, który pracuje nad jej rozwojem?”
4. Pracujesz na etacie i nie myślisz długoterminowo
Wiele agencji barmańskich to jedynie dodatkowe zajęcie dla osób pracujących na etacie – i to jest w porządku.
Jeżeli jednak chcesz aby Twój biznes się rozwijał to zadaj sobie pytania:
- Jak chcesz, żeby wyglądała Twoja firma za 2, 3, 5 lat?
- Czy traktujesz ją jako chwilowy projekt, czy planujesz, żeby stała się Twoim głównym źródłem dochodu?
PRO TIP: Jeśli myślisz o rozwoju firmy w przyszłości, musisz zmienić podejście do wycen.
5. Nie wiesz, ile naprawdę chcesz zarabiać
Czy wiesz, ile chciałbyś zarabiać ze swojej agencji barmańskiej?
- Rocznie?
- Kwartalnie?
- Miesięcznie?
Jeśli nie odpowiesz sobie na te pytania, trudno będzie ustalić, ile powinny kosztować Twoje usługi i ile zleceń potrzebujesz, by osiągnąć swoje cele finansowe.
PRO TIP: Zapisz odpowiedź na pytanie: ile chcę zarabiać? Dzięki temu będziesz mógł lepiej zaplanować swoją strategię cenową.
Podsumowanie
Poznając te 5 błędów, możesz inaczej spojrzeć na swoje wyceny.
Pamiętaj, że zarówno stawanie się przedsiębiorcą, jak i doskonalenie wycen to proces.
Siadaj do wycen przynajmniej raz w miesiącu, koryguj je i sprawdzaj, czy Twój biznes jest rentowny.
A jeśli chcesz lepiej wyceniać swoje usługi i rozwijać swoją agencję barmańską, zapraszam do Biznesowej Akademii Barmana. W moim programie mentoringowym otrzymasz gotowe schematy wycen z tabelami. Napisz do mnie bezpośrednio na Instagramie po więcej informacji –> KLIKNIJ TUTAJ
Dzięki za przeczytanie.
Z barmańskimi pozdrowieniami
Dariusz Owczarek
Barman / Przedsiębiorca / Człowiek, który umie dobrze w wyceny 🙂
Przeczytaj również: Jak skutecznie wyznaczać swoje cele w biznesie barmańskim?